Tai Chi Staff

Tai Chi Chuan (Taijiquan)

Tai Chi Chuan (czyt. tai czi czuen) to starodawna chińska sztuka równoważenia wewnętrznej energii, dzięki płynnym ruchom całego ciała.
Jest to najstarsza sztuka walki, w której do ćwiczeń nie należy używać siły, która rozwija umysł i ciało.
O Tai Chi Chuan mówi się, że jest:

  • sztuką walki,
  • medytacją w ruchu,
  • gimnastyką zdrowotną.

W naszych czasach wielu ludzi poszukuje sposobu na zdrowy styl życia, dobre samopoczucie, wewnętrzny spokój. Dla wielu z nich Tai Chi okazało się "strzałem w dziesiątkę".

Regularne ćwiczenie tai chi:

  • wyrównuje ciśnienie krwi,
  • zwiększa w organizmie przyswajalność tlenu
  • normuje przemianę materii
  • poprawia ogólną sprawność fizyczną, ruchomość stawów, elastyczność i wytrzymałość.

Tai Chi mogą uprawiać wszyscy i w każdym wieku. Ze względu na swoje szczególne walory rekreacyjne i zdrowotne cieszy się dużą popularnością na całym świecie. Tai chi można ćwiczyć jako sztukę walki i skuteczną samoobronę albo rekreacyjnie - jako gimnastykę zdrowotną lub medytację w ruchu.

1

Mistrz Zhang Feng Jun w wieku 21 lat

Więcej o Shaolin Chuan tutaj.

W świątyni Shaolin powstały system nazwano Pięcioma Stylami, gdzie każdy ze styli nosi nazwę zwierzęcia wraz z jego cechami.
- Styl Tygrysa - wzmacnia kości
- Styl Geparda - ćwiczy użycie siły
- Styl Smoka - rozwija bystrość i uwagę
- Styl Żurawia - rozwija koncentrację
- Styl Węża - ćwiczy wewnętrzny oddech

     
1
1
     

Wszystkie style chińskich sztuk walki wywodzą się od Shaolin Chuan. Mimo to teoria Tai Chi Chuan różni się od nich, gdyż Chang San-Feng dołożył zasady I-Ching i taoistyczną technikę oddychania zwaną Chi Kung (historycznie uważa się, że Tai Chi powstało w Chenjiagou a zapoczątkował je Chen Wangting). Praktyka Tai Chi Chuan wychodzi poza samą sztukę walki zmierzając do kształcenia woli, umysłu i ciała.

1

W naszej szkole uczymy styli:

  • Chen (form ręcznych i z bronią)
  • Yang (form ręcznych i z bronią)
  • Wu (form ręcznych)
  • Sun (form ręcznych)

Do nauki wykorzystujemy następujące rodzaje broni:

  • Kij
  • Miecz
  • Szabla
  • Wachlarz
     
1

Tai Chi Yang

1

Tai Chi Chen

     
     
1

Kij Tai Chi

1

Miecz Tai Chi

     
     
1

Szabla Tai Chi

1

Wachlarz Tai Chi

     

Chi Kung (Qigong)

Chi Kung (czt. czi kung) jest bardzo skuteczną metodą poprawy zdrowia i leczenia wielu chorób, a także metodą na osiągnięcie mentalnego i duchowego spokoju. Takiego odkrycia dokonali Chińczycy, którzy badali Chi (czyt. czi) (Chi - energia wewnętrzna ludzkiego ciała). Chińscy lekarze wykorzystując wiedzę na temat krążenia Chi, odkryli również jakie ruchy mogą pomóc w poszczególnych dolegliwościach. Duża ilość chorób spowodowana jest niezrównoważoną Chi. Gdy krążenie Chi jest nieprawidłowe powoduje to początek choroby i fizyczne uszkodzenie organu. Wobec tego, jeśli krążenie Chi nie skoryguje się, organ będzie funkcjonował nieprawidłowo lub degenerował się. Ćwiczenia Chi Kung można wykorzystać w celu przywrócenia prawidłowego krążenia Chi oraz wyleczenia choroby, jeśli dana choroba sprowadza się do zastoju Chi oraz nie występuje jeszcze uszkodzenie organu.
W ciele krążenie Chi zmienia się wraz ze zmianą pór roku. W różnych porach roku różne organy mają swoje charakterystyczne problemy, np. płuca muszą się przystosować do chłodniejszego, ostrzejszego powietrza, gdy nadchodzi jesień czy zima, wobec tego przez to można odczuwać dyskomfort i niewygodę, a także można łatwo się przeziębić. Zmiany pór roku oddziałują na system trawienia, co prowadzi do zwiększenia się apetytu lub wywołania biegunki. Taoiści rozwinęli zestaw ćwiczeń, służący do przyspieszenia dostosowania się ciała do zmian, wyregulowania zakłóceń Chi.
Chi Kung wzmacnia mięśnie, ożywia narządy wewnętrzne, przywraca zdrowie, odmładza organizm, spowalnia procesy starzenia, przynosi wielkie korzyści osobom starszym i chorym.

     
1
1